Připravujete nový projekt či koncert?

Ráda si dramaturgii koncertů skládám sama, ale samozřejmě vyjdu vstříc i tématům festivalu či koncertního cyklu. Níže najdete návrhy koncertních programů od baroka až po vrcholný romantismus vždy okořeněné varhanní improvizací.

Příklady koncertních porgramů jsou pro sólové varhany, spolupracuji  i s ansámbly a sólisty. 

Romantické varhany

Výběr skladeb romantických autorů jako je A.Dvořák, C.Franck nebo J.Brahms. Tento koncertní program obsáhne všechny emoce a barevnost, kterou moderní varhany nabízejí.

  • Sigfried Karg-Elert (1877 – 1933): Nun danket alle Gott, (Marche triomphale), op. 65
  • César Franck (1822 - 1890): Dvě miniatury z cyklu L'Organist, Piece héroique (ze sbírky Trois pieces pour grand orgue)
  • Jiřina Marešová: Varhanní improvizace na témata Biblických písní A. Dvořáka
  • Max Reger (1873 - 1916): Toccata in d, op. 59, č. 5
  • Louis Vierne (1870 - 1937): Andante a Final ze Symfonie č. 1, op.14
  • Johannes Brahms (1833 - 1897): Herzlich tut mich verlangen, op. 122, č. 10
  • Louis Vierne: Carillon de Westminter, (ze sbírky Fantazijní kusy, op.54)
  • Jiřina Marešová: Varhanní improvizace na témata zadaná publikem

Klasicistní výběr

I klasicismus měl své velké varhanní skladatele, někoho možná překvapí, že je mezi nimi i W.A.Mozart. V program obsahuje i díla slavného Il Boema neboli Myslivečka a díla pražského varhanníka F.X. Brixiho. 

  • J. I. Linek (1725 – 1791): Praeambulum in C
  • C. Ph. E. Bach (1714 – 1788): Sonata F dur, Wq 70,3 (Allegro, Largo, Allegretto)
  • W. A. Mozart (1756 – 1791): Ouverture in C pro varhany, KV 399, (385i)
    Adagio pro varhany, KV 356/617a Variace na píseň Ah, vous dirai je maman, KV 265/300 (výběr)
    Andante F dur pro varhany, KV 616
  • C. Ph. E. Bach (1714 – 1788): Rondo a moll, Wq 56, 5
  • J. Mysliveček (1737 - 1781): Sonáta II, G dur Andantino – Minuetto – Trio
  • K. B. Kopřiva (1756 - 1785): Praeludium (improvizační)
  • F. X. Brixi (1732 - 1771): Seykorka
  • J. Marešová: Varhanní improvizace na Mozartova témata

Hudba doby Marie Terezie a Josefa II.

Koncertní program složený z barokních autorů, kteří mají vztah k Praze. První část programu představí varhanní pozotiv, přenosnou formu dřevěných varhan. 

Na varhanní pozitiv:

  • Domenico Zipoli (1688 – 1726): Toccata da Sonate d´Intavolatura per Organo, (1716)
  • Johann Kaspar Kerll (1627 – 1693): Canzona D minor, Batalla Imperial I, Capriccio sopra il cucu
  • Johann Pachelbel (1653 - 1706): Aria Sebaldina (Hexachordum Apollinis)
  • Johann Caspar Ferdinand Fischer (c.1656 – 1746): Preludium, Fuga et Finale in G minor7

Na velké varhany:

  • Jiří Ignác Linek (1725 – 1791): Preambulum in C
  • Johann Caspar Ferdinand Fischer: Ciaccona (ze suity Euterpe), Musikalischer blumenstrauss (výběr)
  • B. M. Černohorský (1684 - 1742): Toccata in C (s vlastním dokončením), Fuga in c
  • Jiřina Marešová: Varhanní improvizace na témata J. D. Zelenky
  • Jiřina Marešová: Varhanní improvizace na témata z publika

Netradiční pojetí

Mojí největší vášní jsou ale neobvyklá spojení různých uměleckých stylů - od tance, přes poezii až po kombinaci výtvarných prostředků a mluveného slova.

Jedná se o živé, tvůrčí a překvapující představení, která vtáhnou diváky do děje svou poezií a pestrostí. 

Malý princ 

Performance, ve které se snoubí kouzelný příběh Antiona de st. Exupéryho, skladby jeho hudbeního protějšku Jehana Alaina a varhanní improvizace.  

  • skladby J.Alaina
  • přednes textů Antoina de st. Exupéryho Petr Šmíd
  • Jiřina Marešová - varhanní improvizace

Chrám plný květů

"Small rituals" - umělecké ztvárnění japonských haiku (krátkých básní s pointou)

  • Zdenka Josefi - tanec
  • Jiřina Marešová - improvizace na velké varhany, cembalo, varhanní pozitiv, renesanční regal a portativ
  • haiku v překladu Antonína Límana

Kafkova Proměna

Téma pro výtvarné zpracování a varhanní improvizaci

  • Jitka Nejedlá - výtvarné zpracování
  • Jiřina Marešová - improvizace na velké varhany, cembalo, varhanní pozitiv, renesanční regal a portativ